Je kan er tegenwoordig eigenlijk niet meer omheen; social media. Ook al ben je gespecialiseerd in een heel ander vakgebied, het is belangrijk om als bedrijf ook online actief te zijn. Waarom is dit zo belangrijk? En hoe maak je zo efficiënt mogelijk gebruik van social media?
Social media zijn online platformen waarop gebruikers content kunnen plaatsen en met elkaar kunnen communiceren. Populaire social media platformen zijn Facebook, LinkedIn en Instagram. De populariteit van social media begon te groeien begin 21e eeuw. Toen kwamen onder andere Facebook en LinkedIn op de markt.
Heel leuk social media, maar waarom zou ik als makelaar dat moeten gebruiken?
Social media biedt een meerwaarde voor de online vindbaarheid van jouw makelaarskantoor. Jouw social mediakanalen kunnen namelijk in de Google zoekresultaten komen te staan. Bovendien zorg je voor meer verkeer naar je website door middel van het plaatsen van relevante links in je social posts.
Verder kan je social media inzetten om een ‘persoonlijkere’ band te creëren met potentiële klanten. Doordat zij de sfeer alvast kunnen proeven van je dienstverlening en eventueel foto’s van jou als makelaar zien, voelen ze eerder de connectie met jouw makelaardij. Dit kan betekenen dat ze voor jouw kantoor kiezen wanneer ze de dienstverlening van een makelaar nodig hebben.
Ook zorgt social media voor naamsbekendheid. Wanneer iemand jou voorbij heeft zien komen op social media, is de kans groot dat jij in het lijstje komt van makelaars die diegene wil benaderen wanneer hij of zij bijvoorbeeld een huis wil verkopen. Puur en alleen omdat diegene jouw naam al eens heeft gezien en jou hierdoor ‘kent’.
Tot slot heeft social media een ontzettend groot bereik. Wanneer volgers jouw bericht delen, zien al hun volgers de post ook. Hierdoor kan je ontzettend veel mensen in één keer bereiken.
Met alleen een account aanmaken ben je er nog niet, er zijn een aantal factoren die van belang zijn om het meeste succes uit jouw social media platformen te halen.
Het is handig om van tevoren te bedenken wie jouw doelgroep is. In welke leeftijdscategorie valt jouw doelgroep, welke interesses hebben ze, op welke platformen zit jouw doelgroep? Door het verkrijgen van deze informatie kan je bepalen op welk social media platform je actief wil zijn. In het Nationaal Social Media onderzoek kan je lezen welke leeftijdscategorie op welk platform actief is.
Heb je de doelgroep bepaald en weet je op welk platform je actief wilt zijn? Dan is het tijd om te bepalen wat voor content je wil delen. Welke boodschap wil je naar buiten brengen? In welke vorm wil je jouw doelgroep aanspreken? Wil je zakelijke content of persoonlijke content plaatsen? Wat willen jouw volgers lezen?
Ook is het handig om te controleren welk soort content goed aanslaat op social media platformen. Zo worden er op LinkedIn ander soort posts geplaatst dan op Instagram. Dit komt omdat LinkedIn een zakelijkere doelgroep heeft. Een andere tip is om te kijken op de social mediapagina’s van andere makelaars. Zo kun je zien welke content populair is onder de volgers en welke content amper interactie genereert.
Zorg er in jouw content voor dat je je onderscheidt van jouw concullega’s. Natuurlijk is het goed én leuk om jouw woningaanbod te delen. Zo zien jouw volgers welke woningen jij in het aanbod hebt, waardoor ze hier misschien sneller op gaan reageren. Vergeet niet dat elke makelaar dit plaatst op social media. Verzin dus onderscheidende content die je tussen de woningposts door plaatst. Voorbeelden kunnen zijn: Persoonlijke content (personeeluitjes, foto’s van medewerkers, maak kennis met de makelaars), weetjes over de makelaardij, informatie over de woningmarkt etc. Als makelaar weet jij als geen ander wat er speelt bij je klanten.
Social media platformen werken met een feed. Vooral op Instagram is deze feed duidelijk te zien. Een feed is het overzicht van alle content die geplaatst is.
Het is dus van belang om mooie, kwalitatief goede en aansprekende afbeeldingen, video’s of gifjes te plaatsen. Maak hierbij gebruik van je eigen huisstijl. Herkenbare kleuren, lettertypes en beeldelementen zorgen ervoor dat je één duidelijke herkenbare stijl voert. Op deze manier krijg je een duidelijk herkenbare stijl. Zodra jij dan een nieuwe foto post, weten jouw volgers gelijk dat jij dit bent. Hier een voorbeeld:
Wat ook erg leuk is, is om video’s van jouw woningaanbod te plaatsen. Dit is net weer wat anders dan de ‘normale’ woningposts. Sommige makelaars zijn hier al druk mee bezig. De ene makelaar geeft een tour door de woning, de andere makelaar laat beelden van de woning zien doormiddel van een video. Wat jij wilt doen, kan je helemaal zelf bepalen!
Door een video te plaatsen waarin je een tour geeft, leren de volgers jou kennen. Ze zien jou bewegen, horen jouw stem en krijgen een beetje mee hoe jij de woning aaprijst. Dit kan ze helpen om voor jou als makelaar te kiezen.
Door hashtags te gebruiken kan je jouw bereik enorm uitbreiden. Mensen die jou niet volgen kunnen namelijk via een hashtag op jouw post terechtkomen. Er zijn bepaalde hashtags die handig zijn om te gebruiken als makelaar:
Tip: ga zelf actief zoeken in je ‘tag’ overzicht op Instagram om het volume op tags te bekijken.
Het antwoord op deze vraag is vrij simpel. Je hebt al gelezen dat social media je veel voordelen brengt zoals het vergroten van je naamsbekendheid, het personaliseren van je bedrijf en de online vindbaarheid van jouw kantoor, maar uiteindelijk wil je dat jouw volgers een afspraak bij je maken.
Plaats in ieder geval in elke woningpost een link naar de desbetreffende woning. Zo kunnen jouw volgers voor meer informatie naar jouw website gaan.
Ook wanneer je een post plaatst over je diensten, is het verstandig om een link te plaatsen naar de desbetreffende dienst. Zo kunnen jouw volgers snel een afspraak maken.
Nog een tip is om de link van jouw website in jouw bio te zetten. In de bio kan je een beschrijving geven over de services van jouw bedrijf én dus een link plaatsen. Zo weten jouw volgers altijd waar ze heen moeten voor het maken van een afspraak.
Copyright© 2022 eztat bv | Alle rechten voorbehouden
BTW: NL8099.91.718.B0 | KVK: 01091859
Privacybeleid